تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
hamburger
تعمیرات موبایل
گارانتی پلاس
علت تار شدن دوربین گوشی

علت تار شدن دوربین گوشی

یکی از جذابیت‌ گوشی‌های هوشمند در دنیای امروز را می‌توان بخش دوربین آن‌ها در نظر گرفت. این بخش به حدی پیشرفت کرده که حالا یک میان‌رده یا حتی گوشی اقتصادی هم می‌تواند عکس‌های باکیفیتی ثبت کند. این اتفاق باعث شده تا کاربران از دوربین گوشی زیاد استفاده کنند. در این بین گاهی پیش می‌آید که تصاویر ثبت شده به حالت تار درمی‌آیند و کیفیت لازم را ندارند. در ادامه مطلب قصد داریم علت تار شدن دوربین گوشی را بررسی کنیم و روش حل آن را توضیح دهیم. این روش‌ها برای دوربین سلفی و دوربین پشت به کار می‌روند.

خدمات تعمیر گوشی از جمله تعمیر دوربین سلفی و دوربین اصلی در کسری پارس

علت تار شدن دوربین گوشی چیست؟

تار شدن دوربین‌های گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از لرزش دست گرفته تا کثیف بودن لنز. در ادامه به علت تار شدن دوربین گوشی شیائومی،سامسونگ و … و راه حل آن خواهیم پرداخت.

کثیف بودن لنز دوربین گوشی

ساده‌ترین دلیل تار شدن عکس‌های دوربین شما را کثیف بودن لنز می‌دانیم. در استفاده روزمره ممکن است دست شما ناخودآگاه لنزهای دوربین را لمس کند یا گوشی را جایی قرار دهید که لنزها کثیف شوند یا گرد و خاک بگیرند. این اتفاق باعث می‌شود تا خروجی عکس تار و مات شود.

کثیف بودن لنز

حتما قبل از عکاسی یا فیلم‌برداری با دوربین‌های گوشی پیشنهاد می‌کنیم لنزها را با پارچه‌ای نرم تمیز کنید. این گفته در مورد دوربین سلفی نیز کاملا صدق می‌کند.

لرزش دست

یکی از علت تار شدن دوربین گوشی می‌تواند لرزش دست باشد. بسیاری از گوشی‌های جدید از جمله مدل‌های میان‌رده و حتی برخی از گزینه‌های اقتصادی از لرزشگیر اپتیکال تصویر یا همان OIS استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که تکان خوردن دست هنگام ثبت سوژه‌ها خروجی را مات نکند و تاثیری به روی کیفیت نداشته باشد. اگر گوشی شما این ویژگی را دارد لرزش دست در حد کم به روی خروجی تصویر تاثیری نخواهد داشت.

از طرفی اگر گوشی شما فاقد این قابلیت است، کوچک‌ترین لرزش دست هنگام ثبت عکس می‌تواند باعث تاری و مات شدن سوژه‌ شود. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم از پایه استفاده کنید یا دست‌های خود را در حالتی کاملا ثابت قرار دهید تا مشکل برطرف شود.

بیشتر بخوانید:

علت روشن نشدن گوشی

 

فوکوس نادرست

دوربین هنگام ثبت عکس باید به روی سوژه‌ای متمرکز باشد و در واقع به روی آن فوکوس کند. در اکثر گوشی‌های امروزی قابلیت فوکوس خودکار دیده می‌شود و خود گوشی می‌تواند این فوکوس را تنظیم کند. در برخی از مواقع این فوکوس صحیح نخواهد بود و همین باعث می‌شود تا خروجی کاملا مات شود و فوکوس صحیحی نداشته باشد.

برای نمونه تصور کنید در یک جنگل هستید و می‌خواهید در کنار یک درخت از سایر درختان عکاسی کنید. اگر به صورت دستی فوکوس را تنظیم نکنید ممکن است خود گوشی به روی درخت نزدیک فوکوس کند و پس‌زمینه که سایر درختان هستند را مات به ثبت برساند. در چنین مواقعی باید به صورت دستی سایر درختان را در مرکز توجه دوربین قرار دهید.

فوکوس نادرست

فرقی نمی‌کند که از چه گوشی یا برندی استفاده می‌کنید، در نهایت فوکوس کردن هنگام عکاسی قاعده ساده و یکسانی دارد. تنها کافیست دست خود را یک بار به روی سوژه مورد نظر خود بزنید و پس از آن عکس را به ثبت برسانید. مثلا اگر قرار است سوژه اصلی عکس شما یک گل باشد حتما به صورت دستی به روی گل ضربه بزنید تا فوکوس به روی آن تنظیم شود.

بیشتر بدانید:

علت از کار افتادن دوربین گوشی

تنظیمات اشتباه دوربین

دوربین گوشی حالت‌های مختلف و قابلیت‌های متنوعی دارد و تنظیم اشتباه تنظیمات یا استفاده از حالت اشتباه باعث می‌شود تا عکس کیفیت کافی را نداشته باشد. برای نمونه اگر نمی‌خواهید عکس پرتره به ثبت برسانید مطمئن شوید که دوربین به روی این حالت نباشد؛ چرا که در این صورت پس‌زمینه مات می‌شود و عکس در حالت عادی به ثبت نمی‌رسد. پس علت تار شدن دوربین گوشی می‌تواند تنظیمات اشتباه دوربین باشد.

بیشتر بخوانید:

نحوه تمیز کردن اسپیکر گوشی

سرعت شاتر پایین

سرعت شاتر دوربین ارتباط مستقیمی با قیمت گوشی دارد. در واقع هر چقدر گوشی گران‌تری داشته باشید سرعت شاتر دوربین بالاتر است. این یعنی زمانی که در دوربین هستید و به روی دکمه عکاسی کلیک می‌کنید، گوشی‌های گران‌ با سرعت بالاتری می‌توانند آن لحظه به خصوص را به ثبت برسانند.

سرعت شاتر پایین

این ویژگی چه مزیتی دارد؟ سرعت شاتر بالا به شما امکان می‌دهد تا از سوژه‌های در حال حرکت نیز عکاسی کنید بدون این که سوژه حالت تار یا مات به خود بگیرد. اگر سرعت شاتر دوربین شما پایین باشد و از جسمی در حالت حرکت عکس بگیرید قطعا خروجی تار و مات تحویل خواهید گرفت.

مشکل نرم افزاری دوربین

گوشی پس از ثبت یک عکس باید آن را پردازش کند و این فرایند ممکن است به دلایل نرم افزاری دچار مشکل شود. از طرف دیگر ممکن است برنامه دوربین مشکل پیدا کند و باعث ایجاد تاری تصاویر شود. در کل پیشنهاد می‌کنیم در چنین مواقعی یک بار گوشی را خاموش/روشن یا همان ری‌استارت کنید و منتظر آپدیت نرم افزار بعدی باشید. اگر با موارد گفته شده مشکل تاری دوربین حل نشد باید به فکر تعمیر موبایل باشید.

پر شدن حافظه پنهان دوربین

یک دلیل تار شدن دوربین گوشی می تواند پرشدن حافظه پنهان دوربین گوشی باشد که باعث افت کیفیت تصاویر ثبت شده می شود. برای رفع این مشکل به بخش تنظیمات گوشی و بخش Apps رفته و گزینه Camera را انتخاب کنید. سپس روی Storage کلیک کرده و Clear the Cache را بزنید.

بیشتر بخوانید:

علت دیر شارژ شدن گوشی

جمع بندی

در این مطلب علت علت تار شدن لنز دوربین و روش‌های حل آن را توضیح دادیم. باید در نظر داشته باشید علت تار شدن لنز دوربین گوشی سامسونگ، شیائومی و …. می تواند یکسان باشد. برخی از دلایل بسیار ساده هستند و مثلا به کثیف بودن لنز دوربین مرتبط هستند. برخی از موارد دیگر ممکن است کمی پیچیده‌تر باشند و با کمی تمرین و تکرار می‌توانید آن‌ها را رعایت کنید تا بهترین خروجی حاصل شود.

سوالات متداول

چرا عکس گوشی من تار می‌شود؟

این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به آن‌ها در مطلب پرداخته‌ایم. برای نمونه ممکن است لنز دوربین شما کثیف باشد یا به طور صحیح به روی سوژه فوکوس نکرده باشید.

علت تار شدن دوربین گوشی می‌تواند کیفیت دوربین باشد؟

بله اگر گوشی ارزان قیمت دارید، ممکن است بخشی از کیفیت پایین تصاویر به خاطر رزولوشن پایین خود دوربین و سنسور ضعیف آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 5 =